sobota, 8 grudnia 2018

ANDRZEJKI w GŁUCHOŁAZACH

Wyjazd Andrzejkowy do Głuchołaz
grudzień 2018 r.

Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania pałacu w miejscowości Sulisław. Miejsce to od najdawniejszych czasów należało do Ziemi Grodkowskiej. Obecnie od 2006 r. nowy właściciel wyposażył pałac w oryginalne meble z epoki. W jednym z pomieszczeń wisi żyrandol, który przyjechał prosto z apartamentu Sophii Loren. Ozdobą jest bogata kolekcja porcelany z pobliskich Tułowic z II połowy XIX w. Dodatkową  atrakcją jest hodowla danieli. Mieliśmy okazję być w ich zagrodzie i oglądać je z bliska.
Następnie pojechaliśmy do zamku w Mosznej. Z uwagi na odbywające się tam imprezy zamek i park był zamknięty dla zwiedzających. Postanowiliśmy odwiedzić to miejsce w innym terminie.
Kolejny punkt programu to położone w powiecie prudnickim miasto Głogówek.
Zwiedzaliśmy:
1.         Zamek Oppersdoffów – rezydencja książęca i rycerska,
2.        Rynek i Ratusz z XVII w.
3.        Kościół św. Franciszka wraz z klasztorem z czasów średniowiecza. Ciekawostką jest znajdujący się we wnętrzu kościoła Domek Loretański – Replika domku Matki Bożej z Loretto (ewenement – kościół w kościele).
W godzinach popołudniowych dotarliśmy na miejsce do ośrodka „Czerwony Kozioł”.
Tradycyjnie było ognisko, pieczenie kiełbasek, grzaniec. Wieczorem bawiliśmy się w „Zameczku”.
Mieliśmy okazję spróbować wyborne  swojskie wędliny z własnej wędzarni, pyszny smalczyk oraz nalewki wykonane przez naszego organizatora i przewodnika.
Następnego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy do Javornika, miejscowości w północnych Czechach u podnóża Gór Złotych. Tam zwiedzaliśmy zamek Janski Vrch, czyli Janowe Wzgórze – budowla wzniesiona na przełomie XIII i XIV w. Od XV w. do końca II wojny światowej zamek był w rękach biskupstwa wrocławskiego. Z uwagi na okres przedświąteczny zwiedzanie odbywało się wg przygotowanej inscenizacji.
Zwiedziliśmy:
1.         Salę reprezentacyjną,
2.        Barokową salę muzyczną, gdzie wysłuchaliśmy koncertu,
3.        Kaplicę zamkową – neogotycką,
4.        Pomieszczenia kuchenne, gdzie poczęstowano nas świątecznym ciastem.
Z Javornika  pojechaliśmy na obiad do Travnej.
 Następnie w drodze powrotnej  odwiedziliśmy Lądek Zdrój. Tam udaliśmy się do Zakładu Przyrodoleczniczego „Zdrój Wojciech” wybudowanego bezpośrednio nad gorącym, bijącym do dziś źródłem wody leczniczej z przepięknym okrągłym basenem termalnym i marmurowymi wannami kąpielowymi. Na piętrze można było się napić wody z mieszczącej się tam Pijalni Wód Mineralnych.
Pełni wrażeń w godz. wieczornych dotarliśmy do Wrocławia.