Dla
zachęty do odwiedzenia Krakowa i przypomnienia - kilka skrótowych informacji
o
ciekawszych zabytkach na tzw. Trakcie Królewskim , przygotował nasz niezastąpiony
kolega Janusz Szulc.
KRAKÓW -
KILKA NAJWAŻNIEJSZYCH ZABYTKÓW
( Na Królewskim
Trakcie, czyli od Barbakanu przez Rynek na Wawel )
od Karpat na południu, a bardziej konkretnie – na połączeniu kilku krain geograficznych: Bramy Krakowskiej, Kotliny Sandomierskiej, Kotliny Oświęcimskiej i Pogórza Zachodniobeskidzkiego. Wydłużoną równoleżnikowo oś miasta stanowi dolina Wisły. Sieć rzeczną tworzą Wisła i jej dopływy: Wilga (prawy), Rudawa, Białucha, Dłubnia, Sanka i in. (lewe).
Głównym ośrodkiem
władzy państwowej został Kraków w !050
r. kiedy to władca Polski- książę Kazimierz I Odnowiciel pokonał wojska czeskie
Brzetysława, które spustoszyły Śląsk i Wielkopolskę
i w związku ze
zniszczeniem Gniezna ( poprzedniej- pierwszej
stolicy)- stołecznym miastem
książęcym, a następnie królewskim uczynił Kraków.. Funkcję stolicy ziem polskich pełnił Kraków formalnie
do 1611 r, kiedy to Zygmunt III Waza ( znana kolumna przed Zamkiem Królewskim w Warszawie)
przeniósł stolicę do Warszawy ( proces przenosin trwał od 1596 r. do 1611 r.), jednak Kraków aż do rozbiorów Polski ( praktycznie do 1795 r.)- pozostawał królewskim miastem rezydencjalnym oraz koronacyjnym.
Kraków Liczy obecnie ok. 750 tys. mieszkańców i zajmuje obszar 320 km2 - jest drugim co do wielkości i liczby mieszkańców miastem w Polsce ( po Warszawie), a jednocześnie jednym z najstarszych.
Obecnie miasto jest administracyjnie podzielone na 18 dzielnic ( oznakowanych cyframi rzymskimi),
o zachowanych, historycznych nazwach dawnych wsi i osiedli, które stopniowo włączane były do miasta,
np. Kleparz, Krowodrza, Kazimierz, Bronowice itd.
Jedną z dzielnic ( od 1960 r.) jest też Nowa Huta- miasto zbudowane od podstaw w latach 1949-1955 głównie dla pracowników wzniesionej tu Huty im Lenina ( w latach 1990-2004 – Huty im. Tadeusza Sendzimira), a obecnie- po prywatyzacji - ArcelorMittal Poland S.A.
Dworzec autobusowy (na którym wysiadamy) – nowoczesny - z roku 2005 przy
ul. Bosackiej- obok dworca kolejowego, po jego wschodniej stronie. Przechodzimy
na stronę zachodnią dworca kolejowego
i
kierujemy się na wprost od wejścia, czyli w kierunku zachodnim miasta – do
Barbakanu i ul. Floriańskiej.
Barbakan w Krakowie (zwany też potocznie „Rondlem”) – najbardziej wysunięta na
północ część fortyfikacji miejskich w Krakowie. Stanowi
wycinek koła o średnicy wewnętrznej 24,40 m, a grubość murów sięga powyżej 3 m.
Jest to gotycka budowla z siedmioma wieżyczkami. Dawniej był połączony
z Bramą Floriańską długą szyją i jego głównym zadaniem
była jej obrona. Mury szyi posiadały wewnątrz hurdycje spoczywające
na arkadach oraz były zaopatrzone w otwory strzelnicze. Do
Barbakanu prowadziło wejście od strony Kleparza.
Było ono umieszczone prawie równolegle do linii murów obwodowych, co
umożliwiało załodze ostrzeliwanie ogniem flankowym napastników atakujących
bramę. Do dwóch bram fortecy wiodły mosty zwodzone, przerzucone nad wyłożoną kamieniami fosą
o 24-metrowej
szerokości i 3,5-metrowej głębokości. Ponadto od strony Kleparza znajduje się
znacznie wysunięta na zewnątrz przybudówka, pod którą niegdyś przepływała woda.
Przybudówka ta związana była z funkcjonowaniem bram i mostów zwodzonych
Został wzniesiony w
latach 1498-1499 za panowania króla Jana Olbrachta w obawie przed najazdem wołosko-tureckim zagrażającym Krakowowi
po klęsce bukowińskiej. Według oceny specjalistów w okresie
od XV do XVIII wieku był fortecą nie do zdobycia.
Na barbakanie znajduje się płyta poświęcona Marcinowi Oracewiczowi. Jak głosi legenda, podczas konfederacji barskiej, gdy zabrakło mu amunicji przy obronie Krakowa, nabił
karabin guzikiem od czamary i zabił rosyjskiego dowódcę Panina.
Obecnie barbakan jest oddziałem Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Wykorzystywany jest jako miejsce
ekspozycji różnorodnych wystaw, jako arena walk sportowych np. mistrzostw
Polski w szermierce bądź historyzowanych walk rycerskich i tańców dworskich.
Są także
organizowane przez Muzeum Historyczne Miasta Krakowa projekcje filmowe pod
nazwą „BarbaKino – średniowieczne kino letnie w Barbakanie".
umieszczenia w Barbakanie Panoramy
Grunwaldzkiej, której autorami mieli być Jan Styka i Tadeusz Styka. Artyści przyjechali z Paryża do
Krakowa specjalnie w tej sprawie jeszcze w 1909 roku, aby przedstawić szkice
panoramy Komitetowi Grunwaldzkiemu. Wydali też broszurę pt. "Grunwald w
Rondlu Bramy Floriańskiej". Pomysł wywołał ożywioną dyskusję, której echa
znajdujemy m.in. w utworach Boya Żeleńskiego - pisanych do Zielonego Balonika. Sprawę panoramy w Barbakanie ostatecznie rozstrzygnęła
urzędująca w Wiedniu Centralna Komisja do spraw opieki nad zabytkami,
odmawiając zgody na to przedsięwzięcie. Negatywną decyzję motywowano obawą
przed narażeniem historycznej budowli na uszkodzenie. Dodajmy, że tzw. Diorama Grunwaldzka, Tadeusza Popiela i Zygmunta Rozwadowskiego, była eksponowana w specjalnie zbudowanym
drewnianym budynku na pl. św. Ducha ( Diorama- rodzaj panoramy, obrazu malowanego na przezroczystej
tkaninie, z obu stron jednocześnie, co przy odpowiednim oświetleniu daje
wrażenie pełnoplastyczności i
trójwymiarowości przedmiotów.).
Brama Floriańska - to stojąca w poblizu Barbakanu
średniowieczna brama z basztą, należąca do części krakowskiej Starówki.
Wzniesiona pod koniec XIII w. pełniła funkcję obronną miasta i strzegła jego
wejścia od strony północnej. Z czasem zaczęła pełnić również funkcję
reprezentacyjną, gdyż tu zaczynała się Droga Królewska prowadząca na Wawel.
Wysoka na niecałe 35 m - stanowi pozostałość po dawnych murach miasta i jest jedną z ośmiu bram obronnych Krakowa. Składa się ona z wielu ciekawych elementów, np. jej barokowy dach ufundowany został w 1660 r. przez krakowskiego rajcę - Jana Zaleskiego, a znajdująca się nad wejściem od strony miasta płaskorzeźba przedstawia św. Floriana, natomiast po drugiej stronie - orła piastowskiego ( wykonanego przez Zygmunta Langmana według projektu Jana Matejki).
W przejściu bramy znajduje się późnobarokowy ołtarzyk z kopią cudownego obrazu Matki Boskiej Piaskowej, zaś obok niej - galeria malarstwa i sztuki pod gołym niebem.
Wysoka na niecałe 35 m - stanowi pozostałość po dawnych murach miasta i jest jedną z ośmiu bram obronnych Krakowa. Składa się ona z wielu ciekawych elementów, np. jej barokowy dach ufundowany został w 1660 r. przez krakowskiego rajcę - Jana Zaleskiego, a znajdująca się nad wejściem od strony miasta płaskorzeźba przedstawia św. Floriana, natomiast po drugiej stronie - orła piastowskiego ( wykonanego przez Zygmunta Langmana według projektu Jana Matejki).
W przejściu bramy znajduje się późnobarokowy ołtarzyk z kopią cudownego obrazu Matki Boskiej Piaskowej, zaś obok niej - galeria malarstwa i sztuki pod gołym niebem.
Ciekawostką
jest, że w oparciu o Dekret Cesarski z 1806 r,
który zalecal rozbiórkę murów i fortyfikacji Krakowa ze względów zdrowotnych i sanitarnych- senator
Feliks Radwański stanowczo się
temu sprzeciwił ( w swoim traktacie
„Wotum Oddzielne” ) agrumentując, że „ do pozbawionego tych fortyfikacji
centrum miasta wtargną silne wiatry północne i północno-zachodnie, narażając
mieszkańców na częste fluksje, reumatyzmy, a może i paraliże ”, a
także uzył argumentów natury etyczno-obyczajowej , ze po
likwidacji murów
miejskich, Bramy Floriańskiej i Barbakanu „ wiatr bezbożnie będzie podwiewać
spódnice paniom, matkom i żonom” - ten ostateczny argumant zwyciężył i w rezultacie zachowano część murów,
w tym Bramę
Floriańską i Barbakan, a Feliks Radwański zyskał pamięć na wieki i historyków
i wdzięcznych
mieszkańców Krakowa.
Biegnie od
północno-wschodniego narożnika Rynku Głównego do Bramy Floriańskiej i ma 335 m długości. Nazwa pochodzi
od Bramy Floriańskiej, która zamyka od północy perspektywę ulicy i prowadzi
Ulica została
wytyczona już na planie lokacyjnym w 1257 r.r. i jej nazwa nie zmieniła się przez
ponad 700 lat, zmieniały się natomiast domy przy niej stojące. Początkowo były gotyckie, później
przebudowano je
w stylu innych
epok: renesansu, baroku itd.
Ponad 20 kamienic przy ul. Floriańskiej wyróżnia się bogactwem architektury i
wystroju wnętrz. Podczas prac remontowych robotnicy budowlani, odnawiając
wnętrza kamienic, natrafiają na zamurowane portale,
polichromowane stropy, zasypane gruzem gotyckie piwnice. Zabiegi konserwatorskie przywracają
dawny wygląd starym kamienicom.
W 1330 r. było
już przy ul. Floriańskiej co najmniej 10 domów murowanych, zaś pod koniec XV w. większość
jej zabudowy była już też. murowana.
Początkowo zabudowa ulicy miała charakter
w przeważającej
części mieszkalny - tutejsze domy należały zazwyczaj do zamożnych warstw
mieszczaństwa, a także szlachty.
Od końca XVIII w. przy tej ulicy powstawały
także liczne domy zajezdne,
hotele, restauracje i muzea, stopniowo wypierające tradycyjną funkcję
mieszkalną. W 1882 r. uruchomiono na ul. Floriańskiej linię tramwaju
konnego przekształconą w 1901 r.w linię elektryczną - dziś już nieistniejącą.
Niektóre,
bardziej znane kamienice :
Nr 1. Kamienica
"Pod Murzynami" – niegdyś zwana także "Pod Etiopy", gdyż taką właśnie
nazwę nosiła mieszcząca się tu na początku XVI w.
apteka. Pierwsze, narożne piętro wspiera pochodząca z XVI w.
płaskorzeźba przedstawiająca dwóch Murzynów. To tą kamienicą zachwycał
się Konstanty Ildefons Gałczyńskiw wierszu "Zaczarowana dorożka" ...Przystanęliśmy
pod domem "Pod Murzynami" (ach, dużo bym dał za ten dom)....
Nr 7. Kamienica "Pod Matką
Boską" – ma
wczesnorenesansowe godło, sień i wiele obramień renesansowych, podobnych do
wawelskich. Na fasadzie, we wnęce, na wysokości I piętra, znajduje się
renesansowa Madonna, stąd nazwa kamienicy.
Nr 10. Kamienica "Barszczowska" – swymi początkami sięga aż do XIV w.
Od 1636 r. należała do Wawrzyńca Barszcza i stąd jej nazwa. Na
wysokości I piętra elewacji znajduje się figurka św. Józefa.
Nr 11. Kamienica "Pod Aniołkiem" – na jej fasadzie znajduje się płaskorzeźba anioła, zdobi ją też attyka. Wewnątrz znajdują się gotyckie i renesansowe kasetonowe
stropy, portale, szafy w ścianach, polichromie i wielkie piwnice. W kamienicy tej w 1837 r.
urodził się komediopisarz Michał Bałucki.
Nr 14. Hotel "Pod Różą" – obecna nazwa pochodzi z
końca XIX w. Ze znanych osobistości mieszkali tu m.in.: Franciszek Liszt, car Aleksander I, wielki książę Konstanty Pawłowicz. Wejście do hotelu zdobi wykonany z
piaskowca portal kolumnowy z ok. 1550 r. z
łacińską sentencją "STET DOMUS
HAEC, DONES FLUCTUS FORMICA MARINOS EBIBET ET TOTUM TESTUDO PERAMBULET
ORBEM", która po polsku brzmi: "Niech dom ten przetrwa w tak odległe lata, dopóki mrówka morza
nie wypije, a żółw całego nie obieży świata". W gotyckich piwnicach
hotelowych odkryto mur z XIII w.
W końcu XVI w. kamienica należała do Prospera Provano – założyciela pierwszej polskiej poczty w Krakowie.
Nr 15. Kamienica "Pod Wiewiórką" – mieściła się tu drukarnia
Piotrkowczyków, która rozpoczęła działalność w roku 1578 i
przetrwała do 1674 r., kiedy została darowana Akademii Krakowskiej z przeznaczeniem na drukarnię akademicką. W kamienicy
tej mieszkał również Rafał Józef Czerwiakowski – lekarz, profesor uniwersytetu.
W 1989 r. na fasadzie budynku umieszczono tablicę z
napisem: "Tu żył i zmarł Rafał
Józef Czerwiakowski 1743–1816, ojciec chirurgii polskiej".
Nr 18. Kamienica "Pod Koniem" – w XVI w.
mieszkał w niej kowal Stanisław Gostkowicz i dlatego miała ona takie godło.
W XIX w. znajdowała się w tej kamienicy redakcja i drukarnia
"Gazety Krakowskiej". Obecnie mieści się tu galeria sztuki
współczesnej (Galeria Pauza).
Nr 24. Kamienica "Podedzwony" – nad wejściem do niej znajduje się
godło – trzy dzwony. W 1510 r. kamienica ta była własnością odlewnika Marcina
Kannegisera, później przez wiele lat mieszkali tu konwisarze, odlewnicy,
ślusarze, kotlarze. Na początku XIX w.
kamienica zmieniła właściciela przez licytację. Kupił ją Józef Weiss, który
w 1830 r. odnowił ją, a na znak, że teraz mieszka tu kupiec
win – otoczył dzwony w godle obramieniem z winogron, liści i kotwic, a na
samych dzwonach dał datę 1830 r. i
monogram.
Nr 25. W kamienicy (odrestaurowanej w latach 1984 – 1989) znajduje
się Muzeum Farmacji Collegium Medicum
Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Nr 34. W tej kamienicy urodził się Wojciech Stattler – profesor Krakowskiej Szkoły Malarskiej,
nauczyciel Jana Matejki, przyjaciel Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego. Znajduje się w niej Galeria Sztuki Współczesnej.
Nr 41- Dom
Jana Matejki- obecnie
Oddział Muzeum Narodowego - kamienica
została zbudowana w XVI w.-
przebudowy w XVII i XIX w. W 1794 r. stała
się własnością krakowskiej rodziny Rossbergów, z której pochodziła matka Jana Matejki – Katarzyna. Tu urodził się, żył, tworzył i umarł polski malarz
historyczny Jan Matejko. Gdy został właścicielem tej kamienicy, zaprojektował
wspólnie z architektem Tomaszem Prylińskim w 1872 r. nową
fasadę domu. W dniu 2 września 1880 r. cesarz Franciszek Józef odwiedził Jana Matejkę w jego tutejszej pracowni, a
towarzyszyli namiestnik Andrzej Potocki i prezydent Krakowa Mikołaj Zyblikiewicz. Wizytę tę sportretował na akwareli Juliusz Kossak. Po śmierci Matejki, przyjaciele mistrza wykupili kamienicę i urządzili
w niej muzeum pamiątek po artyście.
Nr 42. Kamienica "Pod Białym
Orłem" –
obecnie mieści się tu "Hotel Polski" – dawniej wzorcowy zajazd z oberżą.
Nr 45. Kamienica Bełzowska – z cukiernią „ Jana Michalika” (
lwowskiego cukiernika).W pierwszych
latach XX w. stała się
siedzibą artystycznego kabaretu "Zielony Balonik".
Rynek Główny – główny rynek Starego Miasta w Krakowie, zbliżony
do kwadratu, u zbiegu 11 ulic, wytyczony
w 1257 r. na północ od Okołu i
jego przedpola.( Pierwotnie
Okół stanowił podgrodzie
u stóp grodu
wawelskiego. Ukształtował się przy osi dzisiejszej ulicy Grodzkiej, a właściwie wokół placu targowego
położonego u stóp kościoła św. Andrzeja. Granice tej
osady pokrywały się mniej więcej
z późniejszym przebiegiem murów obronnych Krakowa, Po lokacji Krakowa w 1257 r. - Okół stał się pomostem łączącym
go z Wawelem).
Kraków lokowano
na prawie magdeburskim w 1257 r. ( na
wzór miasta Wrocławia), a dokonał tego książę krakowski Bolesław Wstydliwy. Rynek został wytyczony przez
ówczesnych wójtów Gedko i Dytmara
z Wrocławia oraz Jakuba z Nysy- w oparciu o regularną siatkę mierniczą - z deformacjami
wynikającymi
Był to największy
rynek w średniowiecznej Europie i największy plac Krakowa. Powstał z myślą, aby
miejscowi oraz podążający szlakami handlowymi kupcy mieli dość miejsca, by móc
sprzedawać tu swe towary. Pozostałością
licznych niegdyś kramów kupieckich są znajdujące się w centrum Rynku- Sukiennice.
Rynek Główny początkowo był własnością władcy, jednak król Polski
Kazimierz
Wielki w 1358 r. zrzekł się prawa
do większości obiektów na Rynku
Głównym- na rzecz miasta.
Przez rynek przebiega tzw. Droga Królewska, główny trakt komunikacyjny miasta średniowiecznego
- wiodący od Bramy Floriańskiej na Zamek Królewski na Wawelu. Od
strony wschodniej – bezpośrednio do rynku
przylega plac Mariacki, otaczający Kościół Mariacki, czyl
Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Oba te kościoły zostały ufundowane
przed lokalcją miasta, czyli w I połowie
XIII w.
Na wschód od
Rynku Głównego wytyczono też rynek pomocniczy – tzw. Mały Rynek.
Niemal
wszystkie kamienice i pałace wokół
Rynku Głównego- to kilkusetletnie
obiekty zabytkowe. Mieszczą się w nich m.in.: Muzeum Historyczne Miasta Krakowa i Międzynarodowe Centrum Kultury oraz renomowane sklepy z
ekskluzywnymi towarami. Najbardziej znane restauracje to Wierzynek (nr 15) i Hawełka – Tetmajerowska (nr 34). Inne: Wentzl (nr 19),Redolfi (nr
38) i Pod Słońcem (nr 43).
Kawiarnia Vis a Vis pod nr 29 była ulubionym
miejscem Piotra Skrzyneckiego, twórcy :Piwnicy Pod Baranami ( Jego figura w charakterystycznym kapeluszu na głowie – nadal
przesiaduje w tym lokalu lub
też w kawiarnianym ogródku na Rynku.
Na Rynku Głównym znajdują się także (omówione poniżej
) :
-
Wieża ratuszowa
-
Sukiennice
-
Pomnik
Adama Mickiewicza
- Kościól św. Wojciecha,
Z elementów wspólczesnych znjdziemy tu m. innymi :
-
Rzeźbę z brązu „Eros spętany” Igora
Mitoraja – w formie wielkiej, leżącej głowy z twarzą młodzieńca-
spętaną, o pustych oczodołach. Powstała ona w 1999 r, a ustawiona na Rynku
Głównym w 2005 r..- jako dar artysty dla Krakowa. Mitoraj tworzy rzeźby
wielkoformatowe głównie za granicą – można je oglądać w takich miastach jak
Paryż, Rzym, Mediolan, Lozanna
itd.
Początkowo rzeźba ta budziła wiele kontrowersji, gdyż bylo wiele głosów
mówiących, że szpeci
zabytkowy
Rynek, ale z czasem ją zaakceptowano jako popularną "Głowę"- miejsce
spotkań i zdjęć
-
Studzienkę
im. Walentego Badylaka ( w formie studni
– z tablicą informacyjną)- powstała jako upamiętnienie czynu Walentego
Badylaka, który w proteście przeciwko
przemilczeniu przez władzę zbrodni
katyńskiej, przywiązał
się łańcuchami do hydrantu przy zachodniej części krakowskiego Rynku Głównego i
dokonał 21 marca 1980 roku
aktu samospalenia.
Od września 2010 r. pod Rynkiem
udostępniono część olbrzymich piwnic ( poziom rynku w ciągu ostatnich
800 lat podniósł się o ok. 4-5 m )- mieści się tam np. kawiarnia
„Pod Ratuszem” , teatr „Maszkaron”,
mini-muzeum archeologiczne w podziemiach kościoła św. Wojciecha
itd.
Istnieje
podziemne połączenie wieży ratuszowej i sukiennic, a poniżej głównej ich
hali znajduje się długa na 100 m i wysoka na 5 m średniowieczna hala. Inna
ukryta pod powierzchnią Rynku przestrzeń w okolicach
Uwaga : w celu podniesienia atrakcyjności,
zwiększenia bezpieczeństwa oraz ograniczenia zanieczyszczeń,
rowerowe.
Ratusz (nieistniejący)– był budowlą
prostopadłą do Sukiennic, wzniesioną na przełomie XIII i XIV w.-
zburzony został w 1820 r. - był
jedną z najstarszych w Polsce siedzib
władz miejskich, Byla to kamienna, dwukondygnacyjna, a następnie
trzykondygnacyjna budowla na planie prostokąta o wymiarach 30 na 10 m.
Przestrzeń pomiędzy ratuszem a wieżą zajmował wewnętrzny dziedziniec, zamknięty z dwóch pozostałych stron przez mur z galerią dla straży
i kazamaty czyli więzienie.Do ratusza od strony północnej przylegał
spichlerz, a od południowej – zachowana do dziś -wieża ratuszowa. Główne wejście
do ratusza znajdowało się od strony Sukiennic. Nad bramą wisiały trzy kamienne
tarcze z herbami Rzeczypospolitej, Wielkiego Księstwa Litewskiego i Krakowa. We
wnętrzu ratusza na parterze znajdowała się obszerna sień
z kominkiem,
schodami i drzwiami do Izby Pańskiej, czyli Izby Rady. W gmachu tym oczywiscie
były też inne izby, np. Wójtowska, Ławnicza, Kupiecka, kaplica ratuszowa
itd.itp, a także dziedziniec straceń. Ratusz był obiektem kompleksowym- w skład zespołu jego budynków wchodiły m.innymi : wieża
ratuszowa, odwach, spichlerz miejski, arsenał miejski, Dom Ławnika, Dom
Notariusza,
Piwnica Miejska,
Piwnica Świdnicka ( jak we Wrocławiu), kazamaty bratuszowe itd.
Decyzją
Zgromadzenia Reprezentantów Wolnego Miasta Krakowa z 1817 r. - ratusz zburzono
w 1820 r -
z wyjątkiem
wieży- niektóre elementy zabytkowe
zostały zdeponowane w innych krakowskich budynkach.
Myśl o odbudowie
ratusza powracała wielokrotnie, ale jej nigdy nie zrealizowano - obecnie po
Krakowskim Ratuszu pozostała jedynie wieża ratuszowa wraz z piwnicami.
Wieża ratuszowa -
obecnie wejścia do wieży strzeże para lwów, które powstały na początku XIX
wieku. U wejścia zachował
się gotycki portal z herbem Krakowa i godłem Polski. Na parterze znajduje się
zestaw 14 gmerków z 1444 r.
będący europejskim unikatem. W wieży, będącej filią Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, eksponowane są pamiątki dotyczące historii miasta. . W
podziemiach znajduje się natomiast "Scena pod Ratuszem"
krakowskiego Teatru Ludowego.
Sukiennice - podlegały przez wieki wielu przemianom i ich
obecny kształt w niczym nie przypomina dawnych sukiennic. Już w roku 1257 książę Bolesław Wstydliwy przy lokacji Krakowa zobowiązał się postawić kramy
sukienne. Stanowiły one podwójny rząd kramów kamiennych, tworzących jakby
uliczkę pośrodku Rynku- zamykaną na noc z obydwu stron. Ok. 1300 r. aleję z
kramami zadaszono, co nadało im wygląd hali targowej - Sukiennice w tej postaci
przetrwały do połowy XIV stulecia.
Nowe, gotyckie
sukiennice wystawił król Kazimierz III Wielki przed 1358 r. - środkowa hala o
długości
108 m i
szerokości 10 m z dwóch stron miała dostawione dwa rzędy kramów na głębokość
7,5 m. W osi długiej było to 18 kramów, które nakryte były sklepieniami, a
otwarte do wnętrza ostrołukowymi lub półkolistymi portalami. Od strony
południowej i północnej wybudowano zdwojone, ostrołukowe arkady. Przypominały
one już kształtem obecne sukiennice. Budowla ta przetrwała jako gotycka do 1555 roku,
kiedy spłonęła.
W latach
1556-1559 przystąpiono do odnowienia spalonych sukiennic - zasklepiono wówczas kolebkowo wielką halę
sukiennic oraz powstały budynek
zwieńczono attyką o podziałach arkadowych i
grzebieniu z maszkaronami projektu Santi Gucciego. Dobudowano także kolumnowe loggie, które
zaprojektował Jan Maria Padovano. W roku 1601 przebito
przejście w poprzek Sukiennic i ozdobiono je ryzalitami.
W ramach porządkowania Rynku w latach 1875-1879 -
sukiennice przebudowano według projektu Tomasza Prylińskiego - dolna hala została przekształcona w ciąg
drewnianych kramów handlowych, rozlokowanych wzdłuż ścian. Dobudowano ryzality na
osi wschód-zachód oraz parterowe arkadowe podcienia. Na szczytach ryzalitów od
strony wschodniej umieszczono maszkarony przedstawiające karykatury
ówczesnych prezydentów Krakowa (autor: Walery Gadomski wg rysunku Jana Matejki).
Hala dolna
została udekorowana w 1895 r. herbami miast polskich, godłami cechowymi i
pieczęciami,
Obecnie w Sukiennicach znajdują się dwa rzędy kramów
- głownie z biżuterią, pamiątkami, rękodziełami czy Cepelią, a na piętrze znajduje się Galeria Polskiego
Malarstwa i Rzeźby XIX w. - jako Oddzial Muzeum Narodowego.
W 2010 r. otwarto dla turystów trasę - Podziemia Rynku Głównego, do której
wejście znajduje się
w Sukiennicach. Zwiedzający wędrują
pod ziemią wokół Sukiennic szklanymi pochylniami i kładkami, zawieszonymi ponad
dawnymi traktami, w tym brukami średniowiecznych Sukiennic.
Pomnik
Adama Mickiewicza (przez
krakowian zwany potocznie "Adasiem")
– po wschodniej stronie Rynku Głównego - powstał głównie ze składek publicznych -
według projektu Teodora
Rygiera, który wygrał
ogloszony konkurs ( projekt był mocno krytykowany). Uuroczyste odsłonięcie
nastąpiło w setną rocznicę
urodzin poety – 6 czerwca 1898 r.
Pomnik został
odlany w Rzymie- ma 10 m wysokości i przedstawia poetę stojącego na
postumencie, u stóp którego na wielostopniowym cokole znajdują się cztery
alegorie: Ojczyzna, Męstwo, Nauka i Poezja.
Na kamiennym
cokole ze sjenitu ( z kamieniołomu w Pilawie Górnej na Dolnym Śląsku)-
umieszczona została dedykacja: "Adamowi Mickiewiczowi Naród".
W 1940 r.
zniszczony został przez hitlerowców, a
po wojnie dokonano jego
rekonstrukcji z elementów
odnalezionych w
1946 r. na złomowisku w Hamburgu. Ponownego odsłonięcia pomnika dokonano w
setną rocznicę śmierci poety- 26 listopada 1955 r.
Ciekawostki :
- Krakowscy maturzyści, w czasie studniówek, obskakują na jednej nodze postument, wierząc, że liczba
Kościół św. Wojciecha- na Rynku Głównym- romański, kamienny
z początku XII w. w miejscu dwóch poprzednich – drewnianych ( w tym
miejscu miał podobno głosić kazania św. Wojciech). Jest to prawdopodobnie
.najstarszy kościół Krakowa. Na początku
XVII w. uległ barokizacji - podwyższono ściany kościoła, całość budowli
nakryto kopułą,
wytynkowano romańskie mury oraz wybudowano od strony zachodniej nowe wejście. W
1711 r. od północy dobudowano półkolistą
zakrystię, a w 1778 r.- od strony poludniowej- prostokatną kaplicę bł.
Wincentego Kadłubka, którą wieńczy kamienny posąg św. Jana Nepomucenia (
pierwotnego patrona tej kaplicy).
Budowla z drobnej kostki wapiennej i ciosów piaskowca
- jest jednonawowa, nakryta eliptyczną kopułą,
z prosto zamkniętym prezbiterium.
Do nawy przylegają dwie nisze (pastoforia). Do wnętrza świątyni prowadzi późnobarokowy portal z II połowy XVIII w..Pod nawą znajduje się
krypta grobowa z XVII w.
Wyposażenie wnętrza jest
barokowe- z ok. połowy XVIII w. - z tego
okresu jest ołtarz główny, w którym znajduje
się barokowy obraz Matki Bożej z
Dzieciątkiem, zaś w zwieńczeniu- obraz
św. Tekli. Ołtarz zdobią także posągi św. Wojciecha oraz św Stanisława Biskupa,
Na uwagę zasługuje obraz św. Wojciecha z 1636 r. - Kaspera Kurcza .( niegdyś w ołtarzu głównym starego kościoła )- w jego dolnej części znajdują się scenki z życia świętego.
Na uwagę zasługuje obraz św. Wojciecha z 1636 r. - Kaspera Kurcza .( niegdyś w ołtarzu głównym starego kościoła )- w jego dolnej części znajdują się scenki z życia świętego.
W tęczy kościoła - wisi Krucyfiks
z XV w, natomiast w kopule - znajdują się polichromie wykonane
współcześnie przez E. Czukorskiego. W
kaplicy o kolebkowym sklepieniu z
lunetami, znajduje się obraz bł. W. Kadłubka- prawdopodobnie autirstwa Szymona
Czechowicza.
W podziemiach kościola jest
ekspozycja archeologiczna związana z historią
Rynku.
Kościól Mariacki – obecnie
Bazylika Mariacka p.w.
Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny - jeden z największych i najważniejszy, po Katedrze Wawelskiej,
kościół Krakowa.
Położony jest
przy północno-wschodnim narożniku Rynku Głównego, na Placu Mariackim.Według Jana Długosza został ufundowany
przez biskupa krakowskiego Iwona Odrowąża w latach 1221-1222.
W latach 1290-1300 wzniesiono, częściowo na jego
fundamentach, nowy kościół w stylu wczesnogotyckim, który został gruntownie
przebudowany w latach 1355-1365 - przy znaczącym udziale patrycjusza krakowskiego Mikołaja Wierzynka (
Starszego). Wzniesiono wydłużone prezbiterium z wysokimi oknami z witrażami, a także rozpoczęto prace przy
korpusie nawowym, które ukończono dopiero z końcem XIV w.
Powstał wówczas
bazylikowy korpus - wzorowany na części zachodniej katedry na Wawelu, który
został przekryty sklepieniem krzyżowo-żebrowym.
W latach 1435-1446 przy zewnętrznych murach naw bocznych
dobudowano kaplice oraz podwyższono wieżę północną- przystosowaną do pelnienie
funkcji strażnicy miejskiej. Pod koniec XV w. wieża otrzymała charakterystyczny
wieloboczny hełm, który ozdobiono koroną maryjną w 1666 r.
W latach 1477-1489 rajcowie miejscy ufundowali nowy ołtarz
główny- dłuta Wita Stwosza- arcydzieło
rzeźbiarskie późnego gotyku.
W XVI i XVII w. kościół
zyskał nowe kaplice, nagrobki oraz ołtarze, które w późniejszych wiekach
wymieniono na nowe. Pod koniec XVII w.
wymieniono posadzkę i wzniesiono dwa okazałe portale wykonane z czarnego
wapienia dębnickiego.
W XVIII w. wnętrze
kościoła poddano gruntownej barokizacji- wymieniono wtedy ołtarze, sprzęt i wyposażenie, a sklepienia
pokryte zostały iluzjonistyczną polichromią autorstwa Andrzeja Radwańskiego.
Z tego okresu pochodzi również późnobarokowa kruchta
ustawiona w fasadzie.
Z końcem XVIII w. zlikwidowano przykościelny cmentarz – wówczas część epitafiów przeniesiono na mury kościoła- w ten sposób powstał plac Mariacki, a pod koniec XIX w. dokonano kompleksowej restauracji świątyni. W latach 1887-1891 wprowadzono wystrój neogotycki – świątynia zyskała nową polichromię projektu i pędzla Jana Matejki, z którym współpracowali: Stanisław Wyspiański i Józef Mehoffer – autorzy witraży w prezbiterium i nad organami głównymi.
Z końcem XVIII w. zlikwidowano przykościelny cmentarz – wówczas część epitafiów przeniesiono na mury kościoła- w ten sposób powstał plac Mariacki, a pod koniec XIX w. dokonano kompleksowej restauracji świątyni. W latach 1887-1891 wprowadzono wystrój neogotycki – świątynia zyskała nową polichromię projektu i pędzla Jana Matejki, z którym współpracowali: Stanisław Wyspiański i Józef Mehoffer – autorzy witraży w prezbiterium i nad organami głównymi.
Od początku lat 90. XX wieku
prowadzone były kompleksowe prace restauracyjne, w wyniku których pokryty
brudami prawie całego XX stulecia kościół odzyskał swój wspaniały blask.
Ostatnim akcentem remontowym była wymiana pokrycia dachu w 2003.r.
Fasada świątyni ujęta jest w dwie wieże:
- Wieża wyższa- północna - zwana Strażnicą- liczy 82 m wysokości, wzniesiona na planie kwadratu,
Fasada świątyni ujęta jest w dwie wieże:
- Wieża wyższa- północna - zwana Strażnicą- liczy 82 m wysokości, wzniesiona na planie kwadratu,
na 9 kondygnacji przechodzi w ośmiobok z
dwoma kondygnacjami okien.Posiada
gotycki hełm złozony
z ośmiobocznej iglicy otoczonej ośmioma
wieżyczkami. Z tej wieży na wysokości 54 m jest co godzinę
grany Hejnał Mariacki. Na wieży tej – pod
szczytem umieszczony jest dzwon zegarowy z 1530 r.-
o średnicy 165 cm.
- Wieża niższa ( dzwonnica) - o wysokości 69 m -
mieści dzwony kościelne. Wzniesiona na planie
kwadratu, podobnie jak wyższa - ma wyraźnie zaznaczony gzymsami
i oknami podział kondygnacyjny
na całej wysokości. Na piętrze dzwonnicy -
znajduje się renesansowa kaplica pw. Nawrócenia św. Pawła,
do której można wejść przez renesansowy
balkon- dzieło włoskich mistrzów pracujących na Wawelu.
Na zewnątrz
tej kaplicy - powyżej okna, pod
trójspadowym daszkiem jest zawieszony dzwonek
„za konających", odlany przez Kacpra
Koerbera z Wrocławia w 1736 r.
Wieżę nakrywa późnorenesansowy hełm,
wykonany z końcem XVI w.- składający się
z eliptycznej
kopuły, osadzonej na ośmiobocznym bębnie i
zwieńczonej ażurową latarnią. W narożnikach ustawione są
cztery mniejsze kopułki na niskich,
sześciobocznych podstawach.
W wieży tej zawieszono pięć
dzwonów:
- najstarszy – o ciężarze 900 kg - pochodzi z przełomu XIII i XIV w,
- Misjonał - o ciężarze 1,8 ton i średnicy 136 cm,
- najstarszy – o ciężarze 900 kg - pochodzi z przełomu XIII i XIV w,
- Misjonał - o ciężarze 1,8 ton i średnicy 136 cm,
- Tenebrat – z
końca XIV w. - ma wagę 4,0 ton i srednicę 175 cm,
- Półzygmunt –
największy, z 1438 r. ( ozdobiony herbami szlacheckimi) - waży 4,3 tony i ma
srednicę
180 cm. Oraz inskrypcje o treści maryjnej.
- piąty - cymbał Zegarowy - wykonany w roku 1564, niegdyś współdziałał ze znajdującym się na wyższej
- piąty - cymbał Zegarowy - wykonany w roku 1564, niegdyś współdziałał ze znajdującym się na wyższej
wieży zegarem, a uruchamiany był ręcznie przez hejnalistę za
pomocą cięgna.
Cztery dzwony liturgiczne ( piąty to tzw. cymbał zegarowy)- stanowią jeden z największych i najstarszych zespołów dzwonów średniowiecznych w Polsce.
Do wnętrza świątyni - prowadzi barokowa kruchta. Powstała w latach 1750-1753, według projektu Franciszka Placidiego. Wieloboczna forma architektoniczna zwieńczona ażurową wieżyczką naśladuje kaplicę Grobu Pańskiego w Jerozolimie. Drewniane drzwi do kruchty zdobią rzeźbione głowy proroków, apostołów i polskich świętych wykonane w r. 1929 przez Karola Hukana. Powyżej kruchty w fasadzie znajduje się wielkie, ostrołukowe okno, z kamiennym laskowaniem projektu Jana Matejki.
Przy wejściu do bazyliki, od strony placu Mariackiego, zachowały się kuny – metalowe obręcze w które zakuwano skazańców wystawiając ich na widok publiczny.
Wysmukłe prezbiterium z potężnymi przyporami, zostało ozdobione z zewnątrz bogatą dekoracją rzeźbiarską. W ostrołukowych oknach prezbiterium, motywy roślinne i rzeźby figuralne tworzą zespół przedstawień symbolizujących po stronie północnej piekło a po stronie południowej i w absydzie niebo. Równie bogatą dekorację rzeźbiarską stanowi 21 figur – personifikacji cnót i grzechów, umieszczonych na konsolach, podtrzymujących gzyms wieńczący mury magistralne budowli. Ten zespół architektoniczny rzeźb kamiennych został wykonany w początkach drugiej połowy wieku XIV przez działający w tym czasie w Krakowie warsztat złożony z artystów wykształconych przy budowie kościoła św. Szczepana w Wiedniu.
Cztery dzwony liturgiczne ( piąty to tzw. cymbał zegarowy)- stanowią jeden z największych i najstarszych zespołów dzwonów średniowiecznych w Polsce.
Do wnętrza świątyni - prowadzi barokowa kruchta. Powstała w latach 1750-1753, według projektu Franciszka Placidiego. Wieloboczna forma architektoniczna zwieńczona ażurową wieżyczką naśladuje kaplicę Grobu Pańskiego w Jerozolimie. Drewniane drzwi do kruchty zdobią rzeźbione głowy proroków, apostołów i polskich świętych wykonane w r. 1929 przez Karola Hukana. Powyżej kruchty w fasadzie znajduje się wielkie, ostrołukowe okno, z kamiennym laskowaniem projektu Jana Matejki.
Przy wejściu do bazyliki, od strony placu Mariackiego, zachowały się kuny – metalowe obręcze w które zakuwano skazańców wystawiając ich na widok publiczny.
Wysmukłe prezbiterium z potężnymi przyporami, zostało ozdobione z zewnątrz bogatą dekoracją rzeźbiarską. W ostrołukowych oknach prezbiterium, motywy roślinne i rzeźby figuralne tworzą zespół przedstawień symbolizujących po stronie północnej piekło a po stronie południowej i w absydzie niebo. Równie bogatą dekorację rzeźbiarską stanowi 21 figur – personifikacji cnót i grzechów, umieszczonych na konsolach, podtrzymujących gzyms wieńczący mury magistralne budowli. Ten zespół architektoniczny rzeźb kamiennych został wykonany w początkach drugiej połowy wieku XIV przez działający w tym czasie w Krakowie warsztat złożony z artystów wykształconych przy budowie kościoła św. Szczepana w Wiedniu.
Prezbiterium- jednoprzestrzenne, nakryte sklepieniem
gwiaździstym. Wnętrze zdobi polichromia zaprojektowana przez Jana Matejkę i
zrealizowana w latach 1889-1890. W
kluczach sklepiennych zaprojektowanych przez Matejkę widnieją: monogram NMP,
herb Odrowąż biskupa Iwona – fundatora pierwszej świątyni Mariackiej, orzeł
piastowski i herb miasta Krakowa. Ściany pokryte są szczelnie malowidłami- na dekorację składają się motywy
ornamentalne i heraldyczne, herby
cechowe, teksty modlitw maryjnych oraz
namalowane na błękitnym tle postacie aniołów grających na instrumentach lub
trzymających banderole z tekstem Litanii Loretańskiej. Na konsolach ustawiono
posągi proroków: Jeremiasza, Daniela, Dawida, Ezechiela, Jonasza i Izajasza-
autorstwa krakowski ego rzeźbiarza Zygmunta Langmana ( z 1891 r.). Po obu
stronach prezbiterium ustawiono nakryte baldachimami stalle z zapleckami ze scenami z życia Chrystusa i
Marii – z 1586 r. Prezbiterium zakończone jest apsydą, którą oddziela od reszty
kościoła, wykonana w brązie, balustrada
z dwiema ażurowymi bramkami- zdobionymi herbami m.innymi króla Jana III Sobieskiego, miasta
Krakowa i innymi.
Pierwotnie wszystkie okna prezbiterium wypełnione były
witrażami wykonanymi przez kilka zespołów witrażystów w ciągu II poł. wieku
XIV- do dziś przetrwało 120
średniowiecznych pól. Pozostałe witraże
w tej części kościoła powstały w wieku XIX.
Ołtarz Wita Stwosza – w prezbiterium - jest jednym z najwybitniejszych dzieł
późnogotyckiej sztuki rzeźbiarskiej w Europie. Ołtarz pierwotnie
miał ok. 18 m wysokości – obecnie po zmianach w partii zwieńczenia 13 m
- i 11 m szerokości. Wyrzeźbiony został w miękkim drewnie lipowym,
polichromowany
i złocony. Nowe retabulum zostało ufundowane przez radę
miasta, gdy po trzęsieniu ziemi w 1442 runęło sklepienie, niszcząc wyposażenie
prezbiterium. Wykonane zostało w latach 1477 – 1489 przez młodego rzeźbiarza urodzonego w Horb
nad Neckarem i pracującego Norymberdze – Wita Stwosza.
Ołtarz jest penaptykiem z nieruchomą zewnętrzną parą
skrzydeł. Program ideowy został
poświęcony
Matce Boskiej i Jej roli w dziele Zbawienia. W predelli ( podstawa nastawy
ołtarzowej w postaci
skrzyni spoczywającej na mensie - powstała i
rozwinęła się w okresie gotyku w miarę rozwoju nastaw ołtarzowych.-
po Soborze trydenckim pośrodku predelli umieszczano zwykle tabernakulum ) -
umieszczono Drzewo Jessego.
Wnętrze szafy wypełnia grupa rzeźbiarska przedstawiająca scenę Zaśnięcia Marii
w otoczeniu apostołów i powyżej Chrystusa unoszącego ciało i
duszę Matki do nieba.
W zwieńczeniu znajduje się grupa Koronacji Marii, a
reliefy na skrzydłach otwartych -
przedstawiają sceny z życia Chrystusa i Marii ( na lewym - Zwiastowanie, Boże
Narodzenie, Pokłon Trzech Króli, a na prawym - Zmartwychwstanie, Wniebowstąpienie
i Zesłanie Ducha Św. ).
Na skrzydłach zamkniętych – widocznych na co dzień –
znajduje się dwanaście scen , które
przedstawiają (począwszy od górnej sceny na lewym nieruchomym skrzydle) :
Spotkanie Joachima i Anny, Narodziny Marii, Ofiarowanie Marii w świątyni, na
skrzydłach ruchomych: Ofiarowanie Jezusa w świątyni, Dwunastoletni Jezus
nauczający w świątyni, Pojmanie Jezusa, Ukrzyżowanie, Zdjęcie z krzyża,
Złożenie do grobu, a na prawym skrzydle:
Zmartwychwstały Jezus ukazujący się Marii Magdalenie jako ogrodnik, Trzy Marie
u grobu i Chrystus w otchłani.
Użyte przez Wita Stwosza
środki artystyczne swiadczą o mistrzostwie rzemiosła- uderza naturalizm
w przedstawieniu ciała ludzkiego, wirtuozeria ornamentów,
dramatyczne gesty postaci itd.
Scena główna
oddziałuje ekspresją ponadnaturalnych figur w mistycznej przestrzeni –
jest swoistym wykładem teologicznym o roli Marii w dziele Zbawienia.
Korpus nawowy.- nawa główna o wysokości 28 m nakryta jest sklepieniem krzyżowo-żebrowym-
Korpus nawowy.- nawa główna o wysokości 28 m nakryta jest sklepieniem krzyżowo-żebrowym-
w całości ozdobiona polichromią zaprojektowaną przez Jana
Matejkę, ukończoną w 1891 roku.
Elementami dekoracyjnymi są motywy heraldyczne, nad parapetem nawy
głównej herby cechów krakowskich, na ścianie zachodniej godła czterech wydziałów
Uniwersytetu Jagiellońskiego, motywy roślinne i fragmenty modlitwy Pod Twoją
obronę..
W ścianie zachodniej znajduje się wielkie okno wypełnione
witrażem przedstawiającym sceny z życia Marii, proroków starotestamentowych i
Drzewo Jessego, który
zaprojektowali Józef Mehoffer
i Stanisława Wyspiański.
Nad obiegającym nawę gzymsem - umieszczone są drewniane
posągi: św. Stefana, św. Kingi, św. Stanisława Kostki, św. Kazimierza, św.
Jadwigi Andegaweńskiej, św. Urszuli, św. Jacka, św. Wojciecha,
bł. Salomei i bł.
Bronisławy - rzeźby są dziełem Zygmunta Langmana z początku XX wieku.
Przy filarach, dzielących nawę główną od bocznych oraz w
nawach bocznych, znajdują się barokowe ołtarze fundowane w II ćw. XVIII w. -
wykonane zostały z czarnego kamienia dębnickiego. Umieszczono
w nich obrazy wybitnych malarzy ( Pittoniego oraz
Czechowicza)
Przy zachodniej ścianie nawy głównej - po obu stronach
wejścia - znajdują się drewniane stalle
wzniesione w XVI w. - na kamiennych podstawach i nakryte baldachimami- były to
ławy przeznaczone dla członków Rady Miejskiej
– rajców oraz ławników ( nieco mniejsze).
W łuku tęczowym - zachował się krucyfiks z ok. 1512 r.
fundowany przez Jerzego Turzona ( w tym czasie biskupem wrocławskim był Jan
Turzon – fundator wspaniałego, renesansowego portalu do zakrystii
w Katedrze Wrocławskiej), a wykonany przez ucznia lub naśladowcę Wita Stwosza.
Na zamknięciu północnej nawy znajduje się barokowy złocony ołtarz p.w. św. Stanisława z XVII w, obok którego zachowała się brązowa gotycka chrzcielnica z XIV w. - sygnowana przez mistrza Ulryka.
Na zamknięciu północnej nawy znajduje się barokowy złocony ołtarz p.w. św. Stanisława z XVII w, obok którego zachowała się brązowa gotycka chrzcielnica z XIV w. - sygnowana przez mistrza Ulryka.
Barokowy ołtarz Zwiastowania - mieści znakomite dzieło XVIII -wiecznego
weneckiego malarstwa jakim jest obraz namalowany przez Giambattistę Pittoniego.
Barokowy ołtarz Krzyża Świętego - z 1735 roku-na
zamknięciu południowej nawy bocznej, w
który wkomponowany został kamienny krucyfiks z końca XV w, który jest
własnoręcznym dziełem Wita Stwosza.
Renesansowe, kamienne
cyborium (ażurowa obudowa ołtarza składająca się
zazwyczaj z czterech kolumn podtrzymujących baldachim w formie kopuły, ostrosłupa lub
innej – często bardzo złożonej ) - znajduje się obok ołtarza - wykonane zostało w latach 1551-1554 z piaskowca, czerwonego marmuru
i alabastru. Cyborium zostało nieco przebudowane w 1745 r.,
gdy dodano m. in. barokowe kartusze
i wazony. W predelli
cyborium ( otoczonego balustradą
i bramkami z herbami Polski i Litwy)-
znajduje się obraz Łukasza Orłowskiego przedstawiający
polskich świętych adorujących Ukrzyżowanego Chrystusa.
Ciekawostka :
Tadeusz Kościuszko klęcząc w tym miejscu
25 marca 1794 r. ponowil swoją przysięgę powstańczą.
Organy.
Obecnie zachowane są trzy prospekty organowe :
Obecnie zachowane są trzy prospekty organowe :
- Organy wielkie na
chórze zachodnim- klasycystyczne, zbudowano w 1800 r, a 1808 r. zostały
przebudowane w
duchu romantyzmu.Gruntowna przebudowa nastąpiła współcześnie w latach
1987-1989-
obecnie posiadają
56 głosów.
- Organy w
prezbiterium są 12 głosowe- wykonane zostały w 1912 r. w prospekcie organowym z
XVIII w.
umieszczonym na
neogotyckim balkonie projektu Jana Matejki.
- Organy w nawie
południowej ( najmniejsze)- są 7 głosowe i
pochodzą z roku 1899 i umieszczono
je w miejscu
poprzedniego instrumentu – barokowego pozytyuwu z 1733 r.
Kaplice :
- Kaplica św. Antoniego (zwana także kaplicą Złoczyńców)- tutaj spędzali noc przestępcy skazani na
Kaplice :
- Kaplica św. Antoniego (zwana także kaplicą Złoczyńców)- tutaj spędzali noc przestępcy skazani na
śmierć, których
rankiem wyprowadzano w asyście duchownych na miejsce kaźni. Barokowy ołtarz
pochodzi z XVII
wieku.
- Kaplica Matki Boskiej Loretańskiej - ufundowana w
1597 r. przez ks. Pawła z Zatora. Powstała przez
wydzielenie
zachodniej części nawy północnej renesansową kratą, na której ok. 1640 r.
ustawiono złocone
figury aniołów. W
późnobarokowym ołtarzu, zaprojektowanym zapewne przez Franciszka Placidiego,
umieszczony jest
obraz Matki Boskiej Loretańskiej z końca XVI w. w barokowej srebrnej sukience.
- Kaplica św. Jana Chrzciciela- pierwotnie Ducha św. wzniesiona została w 1446
roku. Od 1513 roku
pozostawała pod
opieką możnego rodu Bonerów. Z wyposażenia przetrwały wspaniałe brązowe płyty
nagrobne Seweryna
Bonera i jego żony Zofii z Bethmanów.
Ściany zdobi polichromia pędzla Józefa
Mehoffera z 1932 r.
- Kaplica św.
Wawrzyńca - budowana w latach
1423-41, posiada wyposażenie barokowe z XVIII w.
Polichromię ścian
wykonał Jan Bukowski.
- Kaplica
Przemienienia Pańskiego - pierwotnie Bożego Ciała z 1443 r.- na uwagę
zasługuje barokowy
ołtarz z 1747 r.
przypisywany F. Placidiemu. Scenograficzna aranżacja ołtarza, imitująca górę
Tabor,
ujęta
obeliskami i kolumnami z odwróconymi
przyczółkami, stanowi integralną całość z obrazem
Szymona
Czechowicza- ukazującym
Przemienienie. Polichromia na ścianach jest dziełem Jana
Bukowskiego.
- Kaplica Matki
Boskiej Częstochowskiej - w przyziemiu wieży dzwonnej. W barokowym ołtarzu
głównym znajduje
się kopia obrazu jasnogórskiego, według podania miała zostać skopiowana z
oryginału
w 1638 r. podczas
przewożenia go przez Kraków w okresie potopu szwedzkiego.
- Kaplica św.
Łazarza –z ok. 1435 r. Jej barokowy ołtarz z obrazem „Wskrzeszenie Łazarza” oraz
krucyfiks pochodzą z XVIII w. W oknie witraż z 1939 r. ze scenami z życia Chrystusa-
zaprojektowany
przez Jana
Januszewskiego.
- Kaplica św. Walentego
(zwana także Matki Boskiej Ostrobramskiej).-z 1443 r. w barokowym ołtarzu
znajduje się kopia
obrazu Matki Boskiej Ostrobramskiej z I polowy XIX w. Polichromię w kaplicy
zaprojektował
Stanisław Wyspiański.
- Kaplica św. Jana
Nepomucena - z 1435 roku – w jej podziemiach znajdują się groby donatorów
kościoła - książąt: oświęcimskich, raciborskich,
zatorskich oraz Piastów śląskich. W kaplicy okazały
klasycystyczny nagrobek Piotra Dunina i jego żony Zofii z
Małachowskich. Polichromia ścian jest
dziełem Jana
Bukowskiego i Włodzimierza Tetmajera.
Ciekawostka : w
oknie witraż z 1945 r. „Opieka Matki
Boskiej nad Krakowem”, zwany
„Dziękczynnym” z powodu ocalenia
miasta i kościoła przed zniszczeniem w czasie ostatniej wojny -
zaprojektowany
przez Jana Januszewskiego.
- Kaplica Michała
Archanioła ( ponad kruchtą północną)- z 1443 r. z barokowym ołtarzem z
wizerunkiem
Matki Boskiej z
Dzieciątkiem i stallami gotyckimi - z
zapleckami późnorenesansowymi.
- Kaplica Aniołów
Stróżów ( ponad kruchtą południową) -
z 1435 r. z późnogotyckim
ołtarzem oraz
barokowym obrazem Anioła Stróża.
Skarbiec kościelny - renesansowy, zbudowany w XVI wieku. Znajdują się tu szafy, komody i ołtarz
Skarbiec kościelny - renesansowy, zbudowany w XVI wieku. Znajdują się tu szafy, komody i ołtarz
z ostatniej ćwierci XVII wieku. W skarbcu przechowywane są
bogato zdobione naczynia liturgiczne: monstrancje, relikwiarze, kielichy,
pateny, puszki, stanowiące arcydzieła złotnictwa europejskiego od XIV do XVIII
wieku. Z tego też okresu pochodzi zespół krzyży ołtarzowych, lichtarzy, kandelabrów
oraz innych elementów urządzenia ołtarza. Bezcenną wartość posiada kolekcja
paramentów liturgicznych o bogatym zdobnictwie, wysokiej klasie dekoracji i
różnorodnym materiale. Prezentują one rozwój form szat liturgicznych od okresu
gotyku po czasy współczesne.
Uwaga dla zwiedzających :
Zarówno indywidualnie jak i w grupach turystycznych można
zwiedzać Kościół Mariacki codziennie, jeśli tylko nie są odprawiane w tym
czasie nabożeństwa. W dni powszednie jest to czas od godz. 11.30 do godz.
18.00. (Uroczyste otwarcie Ołtarza Wita Stwosza następuje o godz. 11.50). W
niedziele i święta kościół można zwiedzać po zakończeniu niedzielnych
nabożeństw, ok. od godz. 14.00 do godz. 18.00.
Do zwiedzania przeznaczona jest połowa kościoła łącznie z prezbiterium i znajdującym się w nim głównym ołtarzem. Wejście do tej części Bazyliki możliwe jest po wykupieniu przy wejściu biletu wstępu w cenie: normalne - 10 zł. emeryci, renciści, studenci, młodzież i dzieci - 5 zł.
Druga część kościoła wraz z głównym wejściem, przeznaczona jest na osobistą modlitwę przed wystawionym w monstrancji Najświętszym Sakramentem i możliwość przystąpienia do spowiedzi. Wejście do tej częsci kościoła jest możliwe dla wszystkich przez cały czas i nie wymaga żadnych opłat.
Do zwiedzania przeznaczona jest połowa kościoła łącznie z prezbiterium i znajdującym się w nim głównym ołtarzem. Wejście do tej części Bazyliki możliwe jest po wykupieniu przy wejściu biletu wstępu w cenie: normalne - 10 zł. emeryci, renciści, studenci, młodzież i dzieci - 5 zł.
Druga część kościoła wraz z głównym wejściem, przeznaczona jest na osobistą modlitwę przed wystawionym w monstrancji Najświętszym Sakramentem i możliwość przystąpienia do spowiedzi. Wejście do tej częsci kościoła jest możliwe dla wszystkich przez cały czas i nie wymaga żadnych opłat.
Wieża
hejnałowa jest zamknięta do odwołania dla zwiedzających z powodu remontu.
Planty – Park Miejski w Krakowie otaczający Stare Miasto, założony w latach 1822–1830, o
powierzchni 21 ha i obwodzie 4 km. Planty powstały na miejscu fortyfikacji otaczających miasto: murów bronnych oraz położonej na ich przedpolu fosy i wałów ziemnych. Był to grząski,
zaniedbany teren pełniący rolę śmietniska i ujścia ścieków. W 1820 r. podjęto decyzję o utworzeniu
"ogrodów miejskich" na miejscu wyburzonych na początku XIX w. murów
(stąd nazwa Planty – od splantowania,
czyli wyrównania ) Głównym inicjatorem
tej idei, twórcą pomiarów i planów był Feliks Radwański. Po jego śmierci w 1826 r. kierownictwo robót objął Florian Straszewski,
który w 1830 r.
założył fundację z przeznaczeniem na utrzymanie Plant.
Od roku 1827 Planty
objęły pierścieniem także wawelskie
wzgórze, na którego
południowych stokach posadzono drzewa brzoskwiniowe i urządzono winnice –
zlikwidowane w połowie XIX w. w związku
z podjęciem przez
armię austriacką prac mających
przekształcić wzgórze w cytadelę i koszary.
W późniejszych
latach powstawały m.in. kioski i pawilon koncertowy. Zgodnie z regulaminem
ustanowionym przez władze miejskie w 187 r.- planty podzielone były na dziewięć rewirów
podlegających opiece dziewięciu plantowym, którzy funkcjonowali do połowy XX w.
Planty stały się
miejscem spacerów, spotkań towarzyskich, a nawet uroczystości narodowych.
Podczas II
wojny światowej doszło
do znacznej dewastacji parku, a w okresie powojennym ograniczano się tylko do
zapobiegania ich dalszej degradacji.
Decyzję o ich rewitalizacji, według projektu prof. Janusza
Bogdanowskiego, podjęto
w 1989 r.
- w ciągu kilkunastu lat ich renowacji
przywrócono małą
architekturę – stylowe
lampy, ogrodzenia, ławki; za pomocą kamiennych murków zarysowano dawny
przebieg murów obronnych oraz rozmieszczenie baszt i bram miejskich. Na terenie plant i w
ich otoczeniu znajduje się kilkadziesią róznego typu obiektów, głównie
pomników, np. Pomnik-fontanna Fortepian Chopina
z 2006 r. ( na podstawie projektu z 1949 r. Marii Jaremy -pomnik
wykonała Wanda Czełkowska).
Pomnik Mikołaja
Kopernika – powstał
w 1900 r. - jest dziełem Cypriana Godebskiego. Pierwotnie stał na dziedzińcu Collegium Maius. Na obecnym miejscu ( u wylotu ul. Gołębiej ) stoi od 1953 r. itd.itp.
ZAMEK WAWEL
B
ył siedzibą książęcą i królewską oraz centrum politycznym
państwa polskiego od XI do XVI wieku. Wzniesiony został na lewym brzegu Wisły
na południe od lokowanego miasta. Wzgórze wawelskie położone wśród łąk
zalewanych wodami Wisły i Rudawy znakomicie nadawało się na obronną siedzibę.
Wschodnia część wzgórza nieco wyższa - została zabudowana najwcześniej, ale
drewniano-ziemne umocnieniami objęły całe wzgórze. Najstarszą budowlą jest tu
rotunda NMP, na południowy-zachód od niej w 1968 roku odkryto relikty
kościoła mniej więcej z
tego samego co rotunda okresu.
Pierwsza wawelska
katedra powstała w połowie XI wieku na północ od rotundy, nosiła
wezwanie
św. Gereona -
można ją oglądać na wystawie "Wawel
zaginiony".
W 1087 roku
rozpoczęto w północnej części wzgórza wznosić drugą katedrę zwaną
Hermanowską. Prawdopodobnie w tym okresie wzniesiono też salę o 24
słupach. We wschodnim skraju wzgórza znalazł się również murowany
gródek z wieżą. Na pozostałej części wzgórza znajdowały
się luźne drewniane zabudowania osadnicze. Istniał tam również drewniany
gródek zniszczony przez Tatarów w 1241 roku. Usytuowany był w
okolicy dzisiejszej wieży Złodziejskiej. Po najeździe Tatarów Konrad Mazowiecki
wzniósł umocnienia łączące katedrę z rotundą - wydzielając z
otwartego dotychczas obszernego dziedzińca wschodnią część. Na miejscu
tych umocnień w końcu XIII w. wzniesiono istniejący we fragmentach do dziś
mur obronny.
W latach
1250-1258 rozbudowę umocnień rozpoczętą przez Konrada kontynuował
Bolesław Wstydliwy ( lokator miasta Krakowa z 1257 r.)- wzniósł murowane umocnienia w
północno-wschodniej części wzgórza.
W 1306 r. pożar
strawił część zabudowań, a podczas odbudowy wzniesiono -przy południowym
murze kurtynowym - jednotraktowy budynek, który stał się nową siedzibą władcy. Przy
dotychczasowej wieży obronnejw północno-wschodnim obszarze wzgórza - stanęła
wieża mieszkalna zwana Łokietkową.
Zachodnia część
wzgórza ugruntowała się jako siedziba duchownych po wzniesieniu tu za
Kazimierza Wielkiego dwóch nowych kościołów - Św. Jerzego w 1346 r. i Św.
Michała w roku 1355 - oraz budynków mieszkalnych duchowieństwa.
Dostęp
atakujących do murów był znacznie utrudniony przez strome zbocza, dlatego tak długi obwód wałów został wzmocniony
zaledwie trzema wieżami. Od strony Wisły - Złodziejska, na wschodzie - Duńska,
a od północy stanęła wieża zwana potem Zygmuntowską. Po przekazaniu kapitule -
została włączona do budynków katedry i przystosowana do pełnienia roli
dzwonnicy.
W 1394 r. Władysław Jagiełło podwyższył mury obwodowe. Jego
również inicjatywą jest wzniesienie Kurzej Nogi. Pierwotnie ganek ciągnął
się dalej aż do wieży o funkcji prawdopodobnie latrynowej, a sama Kurza Noga - pełniła funkcje mieszkalne.
W
tym okresie umocniono wjazd od zamku wznosząc wieże i
przedbramie. Dwie najwyższe wieże Wawelu wzniósł Kazimierz Jagiellończyk. Wieża Sandomierska stanęła w
1462 r. w narożniku południowo-zachodnim wzgórza, a wieża Senatorska
na północny wschód od Sandomierskiej - we wschodniej części południowego muru
obronnego. Obie mają podobny kształt - wzniesione na kwadratowej podstawie,
wyżej mają zaokrąglone rogi. Ponieważ nie były zbyt dobrze zaprojektowane pod
względem obronnym na ówczesne czasy, mur
południowy wzmocniono dodatkowo baszta Szlachecką
oraz w XVI wieku dobudowano dwie kolejne baszty -
Panieńską oraz Tęczyńską - z baszt tych
pozostały jedynie relikty fundamentów i nie można wnioskować z
tego ich wyglądu.
Od 1502 r. za
panowania Zygmunta Starego - średniowieczną rezydencję poczęto przebudowywać na
nową renesansową. Z tego czasu pochodzi obecny wygląd zamku. Trzy
skrzydła mieszkalne otoczyły wewnętrzny dziedziniec ozdobiony
trzykondygnacjowymi krużgankami. Prowadzono również prace nad umocnieniem
fortyfikacji. Znacznych zmian w fortyfikacjach zamek doczekał
sięjednak dopiero za Władysława IV
w latach1644-1646 r. -
umocnienia ziemne powstały od strony południowej, a przy bramie wjazdowej zbudowana została wieloboczna basteja.
Zamek w tym stanie zastały wojska szwedzkie podczas
oblężeniua
Krakowa.
W latach
1790-1794 wprowadzono duże zmiany w systemie fortyfikacji - wznosząc od strony Wisły murowane bastiony z
nasypami ziemnymi - poniżej średniowiecznych murów zamkowych.
Po utracie
niepodległości Kraków znalazł się w granicach austriackich. Rozbudowa
umocnień przez zaborcę niestety wiązała się z wyburzeniem wielu
dotychczasowych murów. Zmiana zamku na koszary prowadziła do dalszej dewastacji
- zniszczono wówczas wiele wnętrz zamkowych.
Odbudowa została
przeprowadzona w latach 1906-1939 pod kierownictwem Andrzeja
Szyszko-Bohusza, podczas niej zdołano znacznie pogłębić wiedzę o dawnych
dziejach wzgórza i zabudowań podczas badań archeologicznych. W
czasie drugiej wojny światowej zamek znów poważnie ucierpiał. Do roku
1964 udało się go jednak odrestaurować. W zamku umieszczono
muzeum oraz siedzibę Państwowych Zbiorów Sztuki, opiekujących się również
kilkoma innymi zabytkami i zamkami.
Katedra na
Wawelu - Katedra Wawelska - to nie tylko
najsłynniejsza w Polsce nekropolia królewska, ale także prawdziwy panteon
narodowy. Obok królów we wnętrzu świątyni pochowani zostali biskupi krakowscy i
najbardziej zasłużeni dla ojczyzny Polacy.
Pierwsza katedra stanęła na
Wzgórzu Wawelskim jeszcze za czasów panowania Bolesława Chrobrego. Budowlę
drugiej świątyni, zwanej hermanowską, zlecił Bolesław II Śmiały, a ukończył pół
wieku później Bolesław III Krzywousty. Katedra ta spłonęła w 1305 r., a
zachowała się z niej jedynie romańska krypta
św. Leonarda. Trzecią - gotycką
katedrę zaczęto budować za czasów panowania Władysława Łokietka,
a ukończono, gdy na tronie
zasiadał już jego syn – Kazimierz Wielki. Była to trójnawowa bazylika
z transeptem, prezbiterium,
ambitem i trzema wieżami, która w następnych wiekach, dzięki hojnym fundacjom
królewskim, magnackim i biskupim-
została otoczona wieńcem kaplic.
Kolejne, liczne przebudowy, w istotny sposób zmieniły oblicze katedry,
dlatego dziś stanowi ona zlepek stylów architektonicznych, od romańskiego po
secesję. Dla obecnego wyglądu świątyni kapitalne znaczenie miała restauracja
przeprowadzona na przełomie XIX i XX w. pod kierownictwem S. Odrzywolskiego,
a później Zygmunta Hendla. Katedra
wzbogaciła się wtedy o dzieła sztuki modernistycznej i nagrobki
św. Jadwigi i Władysława
Warneńczyka.
W centralnym punkcie katedry
znajduje się barokowa konfesja św. Stanisława. W trumnie-relikwiarzu
umieszczone zostały szczątki świętego, a przez wieki miejsce to stanowiło tzw.
Ołtarz Ojczyzny, gdzie królowie składali najcenniejsze wojenne trofea (np.
Władysław Jagiełło po Bitwie pod Grunwaldem czy też Jan III Sobieski po Wiktorii
Wiedeńskiej 1683 r.). W sąsiedztwie konfesji, po obu stronach nawy głównej,
umieszczone zostały : tzw. cenotaf
Władysława Warneńczyka, nagrobek Władysława Jagiełły oraz pomniki
zasłużonych dla Krakowa biskupów Jana Małachowskiego, Marcina Szyszkowskiego i
Piotra Gembickiego. Na końcu okazałego prezbiterium znajduje się barokowy
ołtarz oraz tron jego fundatora, biskupa Gembickiego - zwieńczony baldachimem
wykonanym z okazji koronacji Augusta III Sasa.
Po zachodniej stronie prezbiterium
znajduje się nagrobek Władysława Łokietka, po wschodniej natomiast nagrobek
Kazimierza Wielkiego oraz nagrobek i insygnia grobowe św. królowej Jadwigi.
Wschodnią - zewnętrzną ścianę prezbiterium zdobią z kolei
dwa monumentalne pomniki króla Michała Korybuta Wiśniowieckiego i królowej
Eleonory z Habsburgów oraz króla Jana III Sobieskiego i królowej Marii
Kazimiery. Katedra zewsząd otoczona jest kaplicami, z których biskupi, królowie
i magnaci tworzyli wspaniałe mauzolea. Do najsłynniejszych należą: renesansowa
Kaplica Zygmuntowska, barokowa Kaplica Wazów, Kaplica Świętokrzyska, Kaplica
Jana Olbrachta czy też Kaplica Zebrzydowskiego.
Wiele grobowców znajduje się w
kryptach katedry, i tak : w Krypcie
Wieszczów Narodowych spoczywają Adam Mickiewicz i Juliusz Słowacki, w Krypcie św. Leonarda znajdują się sarkofagi
króla Jana III Sobieskiego, królowej Marii Kazimiery, króla Michała Korybuta
Wiśniowieckiego, Tadeusza Kościuszki, księcia Józefa Poniatowskiego i gen.
Władysława Sikorskiego.
W pozostałych kryptach pochowani
zostali natomiast m.in. królowie Stefan Batory, Władysław IV Waza, Zygmunt II
August, August II Mocny, Zygmunt III Waza czy Jan Kazimierz Waza.
Powyższe, bardzo skrótowe informacje na wlasny użytek zebrał Janusz Szulc ( po tzw. długich
i ciężkich ….. trudach ), bo
obiektów zabytkowych w Krakowie jest ponad 6 tysięcy, a literatura-
przeogromna, a przecież drugie tyle- to
ciekawe obiekty współczesne.
Nie zazdroszczę miejscowym
przewodnikom- Koleżankom i Kolegom, których jeszcze zderegulowali
od br. nasi debilni
politykierzy- zupełna, nieuleczalna moim zdaniem paranoja !
Do zobaczenia
na wycieczce – zachęcam, bo warto i tanio !
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz