środa, 20 czerwca 2012

Wycieczka doPrzerzeczyna Zdroju, Henrykowa, Ząbkowic Śl. i Żelowic k. Niemczy

Grupa 27 Studentów UTW wyruszyła dnia 17.05.2012 autokarem spod Muzeum Narodowego do Manufaktury Ozdób Choinkowych w Przerzeczynie Zdroju – najmniejszym, czynnym uzdrowisku w Polsce.
Poznaliśmy tam etapy produkcji bombek choinkowych metodą niezmienioną od ponad 200 lat. Pani Przewodnik opowiedziała nam historię choinki w naszej kulturze. We Wzorcowni podziwialiśmy różnorodnością ozdób pod względem ich kształtów i sposobów zdobienia. Pobyt w manufakturze zwieńczony został zakupami w sklepiku manufaktury.
Następnie zgodnie z planem wycieczki dotarliśmy do Henrykowa.
W Furcie Seminarium Opactwa Cysterskiego Przewodnik – młody kleryk opowiedział nam historię Opactwa i oprowadził po Klasztorze. Na uwagę zasługuje tam Sala Purpurowa (Książęca) z jedynym czynnym kominkiem, wygodnymi fotelami oraz sofą. Nie omieszkaliśmy posiedzieć w tych fotelach, na których zwykle siedzą biskupi. Zobaczyliśmy także sale Dębową i Żółtą o także Refektarz.
Klasztor znajduje się w ciągłym remoncie. Na ścianach konserwatorzy odsłaniają dobrze zachowane freski. Przeszliśmy do Kościoła z barokowym wnętrzem. Liczne kaplice w Kościele są remontowane. Podziwialiśmy XVI w. rzeźbione drewniane stalle w prezbiterium.
Po dwugodzinnym pobycie w murach Opactwa, lekko wychłodzeni dotarliśmy do Ząbkowic Śląskich. Część uczestników poszła do Rynku i Krzywej Wieży, a część postanowiła napić się i zjeść coś gorącego w pobliskiej restauracji.
Umówieni z Proboszczem w Żelowicach, już nieco spóźnieni, dotarliśmy na miejsce. Historię uroczej, niespotykanej neogotyckiej świątyni z XIX w. – Kaplicy Rodowej Rodziny Stillfriedów, gromadzącej bogatą kolekcję płyt nagrobnych Rodziny – przybliżyła nam młoda parafianka. Pokazała nam ona także zdewastowany barokowy pałac właścicieli.
W czasie powrotnej drogi uczestników spotkała niespodzianka… Rozdałam wszystkim imienne, okazjonalne bombki z motywem kwiatów, przygotowane przez Manufakturę w Przerzeczynie Zdroju jako pamiątkę wizyty. Zadowoleni, dotarliśmy do miejsca startu i rozstaliśmy się w dobrym nastroju.