Ogromna wiedza Janusza Szulca pozwoliła nam zapoznać się z historią
Bazyliki Mniejszej w Oleśnicy.
Kościól św. Jana Apostoła i Ewangelisty (dawny zamkowy – oglądaliśmy w Zamku zamurowane książęce przejście do kościoła), wymieniany już w 1230. roku, w pierwotnej
formie powstał w końcu XIII w. Następnie
powiększony i przebudowany, otrzymał na przełomie XVI i XVII w. empory nad
nawami bocznymi. Po wojnie trzydziestoletniej, w latach 1655-1656 kościół
restaurowano, budując równocześnie kaplicę z kryptą grobową dla Książąt Wirtemberskich.
Po zrujnowaniu (zawalenie się sklepień) został odbudowany w latach 1906-1908, i
odrestaurowany w roku 1962. W obecnej formie jest to orientowana, gotycka
budowla ceglana, trzynawowa, bazylikowa, z wydłużonym prezbiterium zakończonym
poligonalnie. Od północy przylega do niego kwadratowa wieża, zwieńczona
dwukondygnacjowym hełmem z XVII w., a od południa ośmioboczna kaplica grobowa.
Kościół
ten został podniesiony do rangi bazyliki mniejszej przez Papieża-Polaka Jana
Pawła II w 1998r. Do najciekawszych elementów wyposażenia należą :
– barokowy ołtarz glówny z 1708 r. – wielki i bogaty w formach – drewniane rzeźby u dołu (obok kolumn) – przedstawiają czterech ewangelistów (Łukasz, Mateusz, Jan i Marek), a u góry – są to rzeźby Mojżesza oraz Jana Chrzciciela. Ołtarz uzupełniają obrazy „ Ostatnia wieczerza”, „Złożenie do grobu”, „ Zmartwychwstanie” oraz „Wniebowstąpienie” – też z tego okresu,
– drewniana ambona z roku 1605 – będąca fundacją księcia Ziębicko-Oleśnickiego Karola II Podiebradowicza oraz jego żony Elżbiety (z Piastów legnicko-Brzeskich). Ambona wspiera się na pniu drzew – jako symbolu życia oraz figurze św. Krzysztofa, który z wysiłkiem dźwiga Boże Dziecię. Pomiędzy obrazami stoją figury świętych, a na wysokim baldachimie stoją figurki aniołków w tańczących pozach – trzymających tarcze herbowe Podiebradowiczów,, Hohenzollernów, Piastów Legnicko-Brzeskich i Książąt Meklemburskich, Szczyt baldachimu wieńczy figura Chrystusa Zmartwychwstałego,
– kamienna
chrzcielnica z ok. 1500 r. – barokowy ołtarz glówny z 1708 r. – wielki i bogaty w formach – drewniane rzeźby u dołu (obok kolumn) – przedstawiają czterech ewangelistów (Łukasz, Mateusz, Jan i Marek), a u góry – są to rzeźby Mojżesza oraz Jana Chrzciciela. Ołtarz uzupełniają obrazy „ Ostatnia wieczerza”, „Złożenie do grobu”, „ Zmartwychwstanie” oraz „Wniebowstąpienie” – też z tego okresu,
– drewniana ambona z roku 1605 – będąca fundacją księcia Ziębicko-Oleśnickiego Karola II Podiebradowicza oraz jego żony Elżbiety (z Piastów legnicko-Brzeskich). Ambona wspiera się na pniu drzew – jako symbolu życia oraz figurze św. Krzysztofa, który z wysiłkiem dźwiga Boże Dziecię. Pomiędzy obrazami stoją figury świętych, a na wysokim baldachimie stoją figurki aniołków w tańczących pozach – trzymających tarcze herbowe Podiebradowiczów,, Hohenzollernów, Piastów Legnicko-Brzeskich i Książąt Meklemburskich, Szczyt baldachimu wieńczy figura Chrystusa Zmartwychwstałego,
14 metrowy drewniany ołtarz główny
Księgi były wówczas niezwykle
kosztowne, dlatego uznano za konieczne ich zabezpieczenie przed
ewentualnością kradzieży, na wzór
dawnych bibliotek klasztornych, a mianowicie poprzez łańcuchy mocowane do drewnianych okładzin
książek (książki miały wówczas
okładki z cienkich desek, często bogato zdobionych – stąd
pochodzi powiedzenie, że czytamy książkę „od deski, do deski”).
|
Na końcu każdego łańcucha
znajdowało się kółko, które zakładano na drąg znajdujący się nad stołem czytelniczym,
przy czym łańcucha nie można było odczepić bez udziału bibliotekarza.
Biblioteka
łańcuchowa w dawnym kościele zamkowym w
Oleśnicy – obok kilku
bibliotek kościelnych we Włoszech oraz w holenderskim Zutphen i angielskim
Hereford – jest ostatnią
zachowaną biblioteką łańcuchową w Europie Środkowej.
Autorzy: Miecia Banaszak, Janusz Szulc,
zdjęcia: Zygmunt Ruszczyc,
a całość zredagował: ASZ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz